Úplné znenie zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čl. I
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje
organizáciu, pôsobnosť a povinnosti orgánov verejnej moci v oblasti kybernetickej bezpečnosti,
národnú stratégiu kybernetickej bezpečnosti,
jednotný informačný systém kybernetickej bezpečnosti,
organizáciu
a pôsobnosť jednotiek pre riešenie kybernetických bezpečnostných
incidentov (ďalej len „jednotka CSIRT“) a ich akreditáciu,
postavenie a povinnosti prevádzkovateľa základnej služby a poskytovateľa digitálnej služby,
bezpečnostné opatrenia,
systém zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,
kontrolu nad dodržiavaním tohto zákona a audit.
§ 2
Pôsobnosť zákona
Tento zákon ustanovuje minimálne požiadavky na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti.
Tento zákon sa nevzťahuje na
požiadavky na zabezpečenie sietí a informačných systémov podľa všeobecného predpisu o ochrane utajovaných skutočností,
osobitné
ustanovenia o úlohách a oprávneniach orgánu štátu pri ochrane
kybernetického priestoru podľa osobitného predpisu,1)
ustanovenia osobitných predpisov o vyšetrovaní, odhaľovaní a stíhaní trestných činov,2)
požiadavky
týkajúce sa bezpečnosti sietí, infraštruktúr a
informačných systémov a oznamovania kybernetických bezpečnostných
incidentov v sektore bankovníctva, financií alebo finančného systému
podľa osobitných predpisov,3) vrátane štandardov a zásad vydaných alebo prijatých Európskou centrálnou bankou, Európskym systémom centrálnych bánk,
Eurosystémom alebo európskymi orgánmi dohľadu,4) ak
ich účinok je aspoň rovnocenný s účinkom povinností podľa tohto
zákona, vrátane rozhodnutí, štandardov a zásad vydaných alebo prijatých
Národnou bankou Slovenska, ak ich cieľom je dosiahnuť rovnocennú alebo
vyššiu úroveň bezpečnosti sietí, infraštruktúr a informačných systémov
ako podľa tohto zákona, a ani na platobné systémy a na systémy
zúčtovania a vyrovnania cenných papierov a ich infraštruktúry dohliadané
alebo prevádzkované Európskou centrálnou bankou alebo Eurosystémom
podľa osobitných predpisov,5)
požiadavky na zabezpečenie sietí a informačných systémov v sektore podľa osobitného predpisu,6) ak ich cieľom je dosiahnuť vyššiu úroveň bezpečnosti sietí a informačných systémov ako podľa tohto zákona,
osobitné predpisy.7)
§ 3
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
sieťou
a informačným systémom elektronická komunikačná sieť, informačný
systém, každé zariadenie a komunikačný systém alebo údaje, ktoré sú v
nich vytvárané, ukladané, spracúvané, získavané alebo prenášané
prostredníctvom elektronickej komunikačnej siete alebo informačného
systému, na účely prevádzkovania, používania, ochrany a udržiavania
týchto sietí a systémov,
kybernetickým
priestorom globálny dynamický otvorený systém sietí a informačných
systémov, ktorý tvoria aktivované prvky kybernetického priestoru, osoby
vykonávajúce aktivity v tomto systéme a vzťahy a interakcie medzi nimi,
kontinuitou
strategická a taktická schopnosť organizácie plánovať a reagovať
na udalosti a incidenty s cieľom pokračovať vo výkone činností na
prijateľnej, vopred stanovenej úrovni,
dôvernosťou záruka, že údaj alebo informácia nie je prezradená neoprávneným subjektom alebo procesom,
dostupnosťou
záruka, že údaj alebo informácia je pre používateľa, informačný systém,
sieť alebo zariadenie prístupné vo chvíli, keď je údaj a informácia
potrebná a požadovaná,
integritou záruka, že bezchybnosť, úplnosť alebo správnosť informácie neboli narušené,
kybernetickou
bezpečnosťou stav, v ktorom sú siete a informačné systémy schopné
odolávať na určitom stupni spoľahlivosti akémukoľvek konaniu, ktoré
ohrozuje dostupnosť, pravosť, integritu alebo dôvernosť uchovávaných,
prenášaných alebo spracúvaných údajov alebo súvisiacich služieb
poskytovaných alebo prístupných prostredníctvom týchto
sietí a informačných systémov,
rizikom miera kybernetického ohrozenia vyjadrená pravdepodobnosťou vzniku nežiaduceho javu a jeho dôsledkami,
hrozbou
každá primerane rozpoznateľná okolnosť alebo udalosť proti sieťam a
informačným systémom, ktorá môže mať nepriaznivý vplyv na kybernetickú
bezpečnosť,
kybernetickým
bezpečnostným incidentom akákoľvek udalosť, ktorá má z dôvodu narušenia
bezpečnosti siete a informačného systému, alebo porušenia bezpečnostnej
politiky alebo záväznej metodiky negatívny vplyv na kybernetickú
bezpečnosť alebo ktorej následkom je
strata dôvernosti údajov, zničenie údajov alebo narušenie integrity systému,
obmedzenie alebo odmietnutie dostupnosti základnej služby alebo digitálnej služby,
vysoká pravdepodobnosť kompromitácie činností základnej služby alebo digitálnej služby alebo
ohrozenie bezpečnosti informácií,
základnou službou služba, ktorá je zaradená v zozname základných služieb a
závisí od sietí a informačných systémov a je činnosťou aspoň v jednom sektore alebo podsektore podľa prílohy č. 1,
je informačným systémom verejnej správy,8) alebo
je prvkom kritickej infraštruktúry,9)
prevádzkovateľom základnej služby orgán verejnej moci alebo osoba, ktorá prevádzkuje aspoň jednu službu podľa písmena k),
digitálnou službou služba, ktorej druh je uvedený prílohe č. 2,
poskytovateľom
digitálnej služby právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ,
ktorá poskytuje digitálnu službu a zároveň zamestnáva aspoň 50
zamestnancov a má ročný obrat alebo celkovú ročnú bilanciu viac ako 10
000 000 eur,
riešením
kybernetického bezpečnostného incidentu všetky postupy súvisiace s
oznamovaním, odhaľovaním, analýzou a reakciou na kybernetický
bezpečnostný incident a s obmedzením jeho následkov.
§ 4
Pôsobnosť orgánov verejnej moci
Pôsobnosť v oblasti kybernetickej bezpečnosti vykonáva
Národný bezpečnostný úrad (ďalej len „úrad“),
úrad,
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Ministerstvo
financií Slovenskej republiky, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej
republiky, Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra
Slovenskej republiky, Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky,
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Slovenská
informačná služba, Úrad podpredsedu vlády pre investície a
informatizáciu a Vojenské spravodajstvo (ďalej len „ústredný orgán“),
ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy,10) ktoré
nie sú ústredným orgánom, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky,
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, Úrad pre dohľad nad
zdravotnou starostlivosťou, Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej
republiky, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví a iné štátne orgány v
rozsahu svojej pôsobnosti (ďalej len „iný orgán štátnej správy“).
§ 5
Úrad
Úrad v oblasti kybernetickej bezpečnosti
riadi a koordinuje výkon štátnej správy,
určuje štandardy, operačné postupy, vydáva metodiku a politiku správania sa v kybernetickom priestore,
určuje zásady predchádzania kybernetickým bezpečnostným incidentom a zásady ich riešenia,
vypracúva
národnú stratégiu kybernetickej bezpečnosti a ročnú správu o stave
kybernetickej bezpečnosti v Slovenskej republike v spolupráci s
príslušnými štátnymi orgánmi,
je
národným kontaktným miestom pre kybernetickú bezpečnosť pre zahraničie a
zabezpečuje spoluprácu s jednotnými kontaktnými miestami členských
štátov Európskej únie a Organizácie Severoatlantickej zmluvy,
plní
notifikačné a nahlasovacie povinnosti voči príslušným
orgánom Európskej únie a Organizácie Severoatlantickej zmluvy a
podieľa sa a podporuje vytváranie partnerstiev na národnej a
medzinárodnej úrovni v oblasti kybernetickej bezpečnosti,
zabezpečuje členstvo Slovenskej republiky v skupine pre spoluprácu a v sieti jednotiek CSIRT,
v
spolupráci s Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí
Slovenskej republiky rozvíja medzinárodnú spoluprácu a sleduje vplyvy
aktivít v oblasti kybernetickej bezpečnosti na zahraničnopolitické
záujmy Slovenskej republiky a partnerov v rámci Európskej
únie a Organizácie Severoatlantickej zmluvy,
spolupracuje
s ústrednými orgánmi, inými orgánmi štátnej správy a jednotkami CSIRT,
prevádzkovateľmi základných služieb a poskytovateľmi digitálnych služieb
pri plnení úloh podľa tohto zákona,
spravuje a prevádzkuje jednotný informačný systém kybernetickej bezpečnosti,
na
základe oznámenia ústredného orgánu, prevádzkovateľa základnej služby,
poskytovateľa digitálnej služby alebo z vlastnej iniciatívy určuje
základnú službu a zaraďuje ju do zoznamu základných služieb,
digitálnu službu a zaraďuje ju do zoznamu digitálnych služieb,
poskytovateľa digitálnej služby a zaraďuje ho do registra poskytovateľov digitálnych služieb,
prevádzkovateľa základnej služby a zaraďuje ho do registra prevádzkovateľov základných služieb,
vedie a spravuje
zoznam základných služieb,
register prevádzkovateľov základných služieb,
zoznam digitálnych služieb,
register poskytovateľov digitálnych služieb,
zoznam akreditovaných jednotiek CSIRT,
systematicky získava, sústreďuje, analyzuje a vyhodnocuje informácie o stave kybernetickej bezpečnosti v Slovenskej republike,
akredituje
jednotky CSIRT okrem Národnej jednotky CSIRT a vládnej jednotky
CSIRT a zaraďuje ich do zoznamu akreditovaných jednotiek CSIRT,
plní úlohy príslušného orgánu pre digitálne služby,
zabezpečuje a zodpovedá za koordinované riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov na národnej úrovni,
rieši
kybernetické bezpečnostné incidenty, vyhlasuje výstrahu a varovania
pred závažným kybernetickým bezpečnostným incidentom, ukladá
povinnosť vykonať reaktívne opatrenie a schvaľuje ochranné opatrenie,
zasiela včasné varovania,
prijíma vnútroštátne hlásenia o kybernetických bezpečnostných incidentoch,
prijíma
hlásenia o kybernetických bezpečnostných incidentoch zo zahraničia a
zabezpečuje spoluprácu s medzinárodnými organizáciami a orgánmi iných
štátov pri riešení kybernetických bezpečnostných incidentov s
cezhraničným charakterom,
vykonáva kontrolu, vydáva rozhodnutia o uložení opatrení na nápravu a ukladá pokutu za priestupok alebo iný správny delikt,
vykonáva audit alebo požiada orgán posudzovania zhody o vykonanie auditu u prevádzkovateľa
základnej služby,
vydáva
znalostné štandardy a v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy,
výskumu a športu Slovenskej republiky vykonáva a zabezpečuje budovanie
bezpečnostného povedomia,
koordinuje výskum a vývoj.
Na
účely zabezpečenia plnenia úloh podľa tohto zákona môže úrad na účel
zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti uzatvoriť písomnú dohodu
o spolupráci a o výmene informácií a podkladov s orgánmi verejnej
moci alebo s inou právnickou osobou.10a) Pri
poskytnutí informácií je prijímajúci subjekt povinný zabezpečiť
najmenej rovnakú úroveň dôvernosti ako subjekt, ktorý informácie
poskytol.
Na
účely zabezpečenia plnenia úloh podľa tohto zákona môže úrad uzatvoriť
písomnú dohodu o spolupráci s fyzickou osobou. Dohoda o
spolupráci musí obsahovať konkrétnu formu a podmienky spolupráce
a fyzická osoba musí byť oprávnená na oboznamovanie sa s utajovanými
skutočnosťami príslušného stupňa utajenia, ak to plnenie úloh vyžaduje.
§ 6
Národná jednotka CSIRT
Úrad
má postavenie národnej jednotky CSIRT s pôsobnosťou pre Slovenskú
republiku, ktorá musí spĺňať podmienky akreditácie podľa § 14 a plniť
úlohy jednotky CSIRT podľa § 15 pre všetky sektory a podsektory uvedené v
prílohe č. 1 a digitálne služby okrem tých sektorov a podsektorov, pre
ktoré plní úlohy jednotky CSIRT ústredný orgán. Národná jednotka
CSIRT je zaradená v zozname akreditovaných jednotiek CSIRT.
Národná
jednotka CSIRT plní úlohu ústredného orgánu v rozsahu podľa § 9 ods. 1
písm. a), ak ústredný orgán túto úlohu nezabezpečí spôsobom podľa § 9
ods. 2.
Na
činnosti národnej jednotky CSIRT sa vyslaním svojich zástupcov a
ďalšími formami spolupráce môže podieľať aj iný orgán štátnej správy v
rozsahu a spôsobom ustanovenými na základe uzatvorených zmlúv o
spolupráci.
Plnenie
úloh úradu podľa odsekov 1 a 2 nezbavuje prevádzkovateľa základnej
služby ani ústredný orgán zodpovednosti za plnenie povinností podľa
tohto zákona a ani za plnenie povinností vo vzťahu k sieťam a
informačným systémom podľa osobitných predpisov.
§ 7
Národná stratégia kybernetickej bezpečnosti
Národná
stratégia kybernetickej bezpečnosti je východiskový strategický
dokument, ktorý komplexne určuje strategický prístup Slovenskej
republiky k zabezpečeniu kybernetickej bezpečnosti. Súčasťou národnej
stratégie kybernetickej bezpečnosti je akčný plán ako konkrétny plán
čiastkových úloh a zdrojov.
Národná stratégia kybernetickej bezpečnosti obsahuje najmä
ciele,
priority a rámec riadenia na dosiahnutie týchto cieľov a
priorít vrátane úloh a zodpovedností orgánov verejnej moci a
ďalších relevantných subjektov,
identifikáciu
opatrení týkajúcich sa pripravenosti, reakcie a obnovy vrátane
spolupráce medzi verejným sektorom a súkromným sektorom,
popis bezpečnostného prostredia,
definíciu bezpečnostných hrozieb,
identifikáciu potrebných zdrojov,
určenie
vzdelávacích programov, programov na budovanie
bezpečnostného povedomia, zvyšovanie informovanosti a odbornej
prípravy,
určenie plánov výskumu a vývoja,
plán posudzovania rizika na účely identifikácie rizík,
zoznam subjektov zapojených do vykonávania národnej stratégie kybernetickej bezpečnosti,
určenie hlavných zahraničnopolitických partnerov.
Ústredný
orgán a iný orgán štátnej správy spolupracujú s úradom na vypracovaní
národnej stratégie kybernetickej bezpečnosti a na tento účel sú
povinné poskytnúť mu informácie v potrebnom rozsahu.
Národnú stratégiu kybernetickej bezpečnosti schvaľuje vláda Slovenskej republiky.
§ 8
Jednotný informačný systém kybernetickej bezpečnosti
Jednotný
informačný systém kybernetickej bezpečnosti je informačný systém,
ktorého správcom a prevádzkovateľom je úrad a ktorý slúži na efektívne
riadenie, koordináciu, evidenciu a kontrolu výkonu štátnej správy v
oblasti kybernetickej bezpečnosti a jednotiek CSIRT. Jednotný informačný
systém kybernetickej bezpečnosti je určený aj na spracovanie a
vyhodnocovanie údajov a informácií o stave kybernetickej bezpečnosti a
slúži pri krízovom plánovaní v čase mieru, riadení štátu v krízových
situáciách mimo času vojny a vojnového stavu,11) ako aj na potrebné činnosti v čase vojny alebo vojnového stavu.
Jednotný
informačný systém kybernetickej bezpečnosti obsahuje komunikačný systém
pre hlásenie a riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov a
centrálny systém včasného varovania. Jednotný informačný systém
pozostáva z verejnej časti a neverejnej časti a prístup k nemu je
bezodplatný. Verejná časť jednotného informačného systému kybernetickej
bezpečnosti obsahuje
metodiky, usmernenia, štandardy, politiky a oznamy,
informácie a údaje potrebné na používanie jednotného informačného systému kybernetickej bezpečnosti,
výstrahy
a varovania a ďalšie informácie slúžiace na minimalizovanie, odvrátenie
alebo nápravu následkov kybernetického bezpečnostného incidentu.
Komunikačný
systém pre hlásenie a riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov
je komunikačný systém, ktorý zaisťuje systematické získavanie,
sústreďovanie, analyzovanie a vyhodnocovanie informácií o
kybernetických bezpečnostných incidentoch.
Centrálny
systém včasného varovania je informačný systém, ktorý zaisťuje včasnú
výmenu informácií o hrozbách, kybernetických bezpečnostných incidentoch a
rizikách s nimi spojených
medzi úradom a subjektmi podľa odseku 5.
K
neverejnej časti jednotného informačného systému kybernetickej
bezpečnosti má priamy prístup v elektronickej forme v reálnom čase, v
rozsahu určenom úradom alebo osobitným predpisom12) a na základe vecnej pôsobnosti
ústredný orgán,
jednotka CSIRT zaradená v zozname akreditovaných jednotiek CSIRT,
prevádzkovateľ základnej služby a poskytovateľ digitálnej služby,
Národná banka Slovenska,
Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky,
iný orgán verejnej moci rozhodnutím úradu.
Ten,
kto je povinný podľa tohto zákona poskytovať informácie, údaje a
hlásenia prostredníctvom jednotného informačného systému kybernetickej
bezpečnosti, je povinný ich poskytovať bezodplatne a bezodkladne po tom,
ako sa dozvie o skutočnosti zakladajúcej túto povinnosť. Informácie,
údaje a hlásenia sa poskytujú spôsobom určeným funkcionalitou jednotného
informačného systému kybernetickej bezpečnosti.
§ 9
Ústredný orgán
Ústredný
orgán v rozsahu svojej pôsobnosti pre sektor alebo podsektor podľa
prílohy č. 1, zodpovedá za zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti tým,
že
plní úlohy jednotky CSIRT spôsobom podľa odseku 2,
poskytuje
úradu požadovanú súčinnosť a informácie získané z vlastnej činnosti
dôležité na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti; informácie sa
poskytujú len za podmienky, že ich poskytnutím nedôjde k ohrozeniu
plnenia konkrétnej úlohy podľa osobitného predpisu13) alebo
k odhaleniu jej zdrojov, prostriedkov, totožnosti osôb konajúcich
v jej prospech alebo k ohrozeniu medzinárodnej spravodajskej
spolupráce,
spolupracuje
s ostatnými ústrednými orgánmi a prevádzkovateľmi základných služieb vo
svojej pôsobnosti pri plnení úloh podľa tohto zákona,
buduje
bezpečnostné povedomie, koordinovanú spoluprácu na všetkých stupňoch
riadenia kybernetickej bezpečnosti a aplikuje bezpečnostné
opatrenia a politiku správania sa v kybernetickom priestore,
v spolupráci s úradom určuje špecifické sektorové identifikačné kritériá podľa § 18 ods. 3,
identifikuje
základnú službu a prevádzkovateľa základnej služby a ich aktuálny
zoznam predkladá úradu na účely zaradenia do zoznamu základných služieb a
registra prevádzkovateľov základných služieb,
spolupracuje so zahraničnou inštitúciou obdobného zamerania.
Ústredný
orgán na účely plnenia úloh podľa odseku 1 písm. a) v rozsahu svojej
pôsobnosti pre sektor alebo podsektor podľa prílohy č. 1 zriaďuje a
prevádzkuje akreditovanú jednotku CSIRT alebo na tento účel využíva
akreditovanú jednotku CSIRT, ktorú zriaďuje a prevádzkuje iný ústredný
orgán, ak sa tak dohodnú. Využívanie akreditovanej jednotky CSIRT, ktorú
zriaďuje a prevádzkuje iný ústredný orgán, sa vykonáva na základe
zmluvy.
Zmluva
podľa odseku 2 musí obsahovať obdobie, počas ktorého sa akreditovaná
jednotka CSIRT využíva, zoznam osôb v pôsobnosti ústredného orgánu,
ktoré budú zodpovedné za poskytovanie údajov a informácií a ich rozsah,
povinnosti o hlásení zmien ovplyvňujúcich riadne
fungovanie akreditovanej jednotky CSIRT a vyčíslenie prevádzkových nákladov, ktoré je ústredný orgán povinný uhradiť.
§ 10
Úlohy iného orgánu štátnej správy
Na
účely zaistenia kontinuity a riadenia rizík súvisiacich so
zabezpečením sietí a informačných systémov, ktoré nie sú základnou
službou a procesu riešenia kybernetických bezpečnostných incidentov, iný
orgán štátnej správy a ústredný orgán v rozsahu svojej pôsobnosti
zodpovedá za zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti tým, že
prijíma a dodržiava vhodné a primerané bezpečnostné opatrenia podľa §
20.
Iný
orgán štátnej správy ďalej poskytuje úradu požadovanú súčinnosť a
informácie získané z vlastnej činnosti dôležité na zabezpečenie
kybernetickej bezpečnosti; informácie sa poskytujú len za podmienky, že
ich poskytnutím nedôjde k ohrozeniu plnenia konkrétnej úlohy podľa
osobitného predpisu19) alebo k odhaleniu jej
zdrojov, prostriedkov, totožnosti osôb konajúcich v jej prospech, alebo k
ohrozeniu medzinárodnej spravodajskej spolupráce.
§ 11
Vládna jednotka CSIRT
Zriaďuje
sa vládna jednotka CSIRT v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády
Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu pre podsektor
informačné systémy verejnej správy. Vládna jednotka CSIRT musí spĺňať
podmienky akreditácie podľa § 14 a plniť úlohy podľa § 15. Vládna
jednotka CSIRT sa zaraďuje do zoznamu akreditovaných jednotiek CSIRT.
§ 12
Mlčanlivosť a ochrana osobných údajov
Kto
plní alebo plnil úlohy na základe tohto zákona alebo v súvislosti s
ním, je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa v
súvislosti s plnením úloh podľa tohto zákona dozvedel a ktoré nie sú
verejne známe. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť trvá aj po skončení
dohody o spolupráci podľa § 5 ods. 3, pracovnoprávneho vzťahu alebo
obdobného pracovného vzťahu vrátane služobného pomeru.14) Ustanoveniami
o povinnosti zachovávať mlčanlivosť podľa tohto zákona nie je dotknutá
povinnosť mlčanlivosti alebo zachovania tajomstva podľa osobitných
predpisov.15)
O zbavení povinnosti mlčanlivosti osoby podľa odseku 1 rozhodne v pôsobnosti
úradu riaditeľ úradu,
iného subjektu štatutárny orgán.
Na
účely konania pred orgánom verejnej moci, na účely trestného konania,
oznamovania skutočnosti nasvedčujúcej tomu, že bol spáchaný trestný čin,
alebo oznamovania kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti16) sa
povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa odseku 1 nevzťahuje na
prevádzkovateľa základnej služby a poskytovateľa digitálnej služby a
jeho zamestnancov.
Oznamovanie
kybernetických bezpečnostných incidentov v rozsahu podľa tohto zákona,
informovanie o hlásenom kybernetickom bezpečnostnom incidente, úkony
súvisiace s riešením kybernetických bezpečnostných incidentov,
vyhlásenie výstrahy a varovania spôsobom podľa tohto zákona nie je
porušením povinnosti zachovávať mlčanlivosť podľa tohto zákona a podľa
osobitných predpisov.15)
Za
škodu spôsobenú prevádzkovateľom základnej služby, poskytovateľom
digitálnej služby, ich zamestnancom alebo osobe oznamujúcej kybernetický
bezpečnostný incident, ktorá vznikla
oznámením podľa odseku 4, zodpovedá úrad.
Na
účely riešenia kybernetického bezpečnostného incidentu v rozsahu
potrebnom na jeho identifikáciu a zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti
úrad v záujme národnej bezpečnosti spracováva v jednotnom informačnom
systéme kybernetickej bezpečnosti na čas nevyhnutne potrebný osobné
údaje spôsobom podľa osobitného predpisu.17)
Úrad
zabezpečí nepretržitú ochranu osobných údajov a informácií spracúvaných
podľa tohto zákona pred nezákonným vyzradením, zneužitím, poškodením,
neoprávneným zničením, odcudzením a stratou spôsobom podľa osobitného
predpisu.18)
Informácie
a osobné údaje získané na základe tohto zákona alebo v súvislosti s ním
môže úrad použiť len na plnenie úloh podľa tohto zákona.
§ 13
Akreditácia jednotky CSIRT
Zhodu jednotky CSIRT s podmienkami akreditácie jednotky CSIRT posudzuje úrad na základe žiadosti.
Žiadosť
podľa odseku 1 predkladá úradu v elektronickej podobe ústredný orgán,
ktorý má plniť úlohy jednotky CSIRT; k žiadosti prikladá dokumentáciu
preukazujúcu splnenie podmienok akreditácie jednotky CSIRT.
Konanie
podľa odseku 1 sa začína dňom doručenia žiadosti úradu podľa odseku 2.
Ak žiadosť nie je úplná, úrad vyzve žiadateľa na jej doplnenie v určenej
lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako desať dní. Ak žiadateľ žiadosť v
stanovenej lehote nedoplní požadovaným spôsobom, úrad na žiadosť ďalej
neprihliada.
Úrad
o akreditácii rozhodne do 90 dní odo dňa doručenia úplnej žiadosti, a
ak posúdi splnenie zhody jednotky CSIRT s podmienkami akreditácie
jednotky CSIRT, vydá rozhodnutie o akreditácii. Rozhodnutie o
akreditácii sa vydáva na dobu určitú, najviac na päť rokov.
Úrad
môže na základe žiadosti opakovane predĺžiť platné rozhodnutie o
akreditácii, ak nenastala zmena podmienok, na základe ktorých bolo
rozhodnutie o akreditácii vydané. Žiadosť podľa predchádzajúcej vety sa
predkladá úradu najmenej šesť mesiacov pred uplynutím doby platnosti
rozhodnutia o akreditácii, ktoré sa má predĺžiť. Na konanie a na podanie
žiadosti sa primerane vzťahujú odseky 2 až 4. Ak úrad predĺženie
akreditácie uzná, vydá o tom rozhodnutie podľa odseku 4 s doložkou
„predĺženie“.
Úrad
na základe žiadosti ústredného orgánu, ktorý má plniť úlohy jednotky
CSIRT, uzná aj akreditáciu jednotky CSIRT, ktorá bola akreditovaná podľa
predpisov iného štátu alebo medzinárodnej organizácie, ak je
preukázateľne zabezpečené splnenie podmienok akreditácie jednotky CSIRT;
podmienka podľa § 14 písm. a) sa nepreukazuje. Na konanie a na podanie
žiadosti sa primerane vzťahujú odseky 2 až 4. Úrad o akreditácii vydá
rozhodnutie podľa odseku 4 s doložkou „uznanie“ najviac na dobu
platnosti, na ktorú bola jednotka CSIRT akreditovaná podľa predpisov
iného štátu alebo medzinárodnej organizácie.
Úrad jednotku CSIRT akreditovanú spôsobom podľa tohto zákona zaradí do zoznamu akreditovaných jednotiek CSIRT.
§ 14
Podmienky akreditácie jednotky CSIRT
Žiadateľ o akreditáciu jednotky CSIRT podľa § 13 dokumentáciou preukazuje, že jednotka CSIRT
má požadované technické, technologické a personálne vybavenie podľa všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý vydá úrad,
má vytvorené podmienky umožňujúce chránený prenos a spracovanie údajov spôsobom podľa osobitného predpisu,19)
chráni
informácie a údaje, ktoré v súvislosti s plnením povinností podľa tohto
zákona získava a spracováva ich tak, aby nebola narušená ich
dostupnosť, dôvernosť, autentickosť a integrita,20)
má
umiestnenú dokumentáciu, informačné systémy a ostatné
informačno-komunikačné technológie v zabezpečenom priestore tak, aby
nebola narušená ich dôvernosť, autentickosť a integrita.20)
§ 15
Úlohy jednotky CSIRT
Ten,
kto plní úlohy jednotky CSIRT v rozsahu svojej pôsobnosti určenej podľa
prílohy č. 1, zodpovedá za riešenie kybernetických bezpečnostných
incidentov a vykonáva preventívne služby a reaktívne služby.
Preventívne služby sa zameriavajú na prevenciu kybernetických bezpečnostných incidentov
vytváraním bezpečnostného povedomia,
výcvikom,
spoluprácou s ostatnými jednotkami CSIRT,
monitorovaním a evidenciou kybernetických bezpečnostných incidentov,
pripojením na jednotný informačný systém kybernetickej bezpečnosti,
poskytovaním informácií a údajov do jednotného informačného systému kybernetickej bezpečnosti,
prijímaním
a zasielaním včasného varovania pred kybernetickými bezpečnostnými
incidentmi prostredníctvom jednotného informačného systému kybernetickej
bezpečnosti.
Reaktívne služby sa zameriavajú na riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov a sú nimi najmä
odozva, ohraničenie, riešenie a náprava následkov kybernetických bezpečnostných incidentov,
asistencia pri riešení kybernetického bezpečnostného incidentu na mieste,
reakcia na kybernetický bezpečnostný incident,
podpora reakcií na kybernetické bezpečnostné incidenty,
koordinácia reakcií na kybernetické bezpečnostné incidenty,
návrh
opatrení na zabránenie ďalšiemu pokračovaniu, šíreniu a
opakovanému výskytu kybernetických bezpečnostných incidentov.
Reaktívne služby vykonáva jednotka CSIRT za účasti prevádzkovateľa základnej služby alebo poskytovateľa digitálnej služby.
§ 16
Povinnosti toho, kto plní úlohy jednotky CSIRT
Ten, kto plní úlohy jednotky CSIRT,
musí
zabezpečiť, aby jednotka CSIRT v jeho pôsobnosti, ktorá je zaradená v
zozname akreditovaných jednotiek CSIRT, nepretržite počas celej doby
svojej prevádzky spĺňala podmienky akreditácie jednotky CSIRT podľa § 14
a zároveň plnila všetky úlohy podľa § 15,
oznamuje úradu všetky zmeny, ktoré majú vplyv na akreditáciu jednotky CSIRT bezodkladne po tom, ako nastali,
si
vyžiada vyjadrenie Národnej banky Slovenska alebo Európskej centrálnej
banky k postupu ústredného orgánu pri plnení úloh podľa tohto zákona, ak
prevádzkovateľom základnej služby je dohliadaný subjekt finančného
trhu,21) nad ktorým vykonáva dohľad Národná banka Slovenska podľa osobitných predpisov22) alebo nad ktorým vykonáva dohľad Európska centrálna banka podľa osobitného predpisu.22a)
Ak
akreditovaná jednotka CSIRT prestane spĺňať podmienky podľa § 14 alebo
ak neplní úlohy podľa § 15, ten, kto plní úlohy jednotky CSIRT, to
bezodkladne oznámi úradu; úrad na základe oznámenia podľa
predchádzajúcej vety zruší rozhodnutie o akreditácii a jednotku CSIRT
vyradí zo zoznamu akreditovaných jednotiek CSIRT.
Úrad
môže na základe vlastného zistenia oboznámiť toho, kto plní úlohy
jednotky CSIRT o nedostatkoch v plnení podmienok podľa § 14 alebo úloh
podľa § 15 s uvedením lehoty na ich odstránenie. Ak nedostatky podľa
prechádzajúcej vety na základe oznámenia úradu neodstráni v určenej
lehote, úrad zruší rozhodnutie o akreditácii a jednotku CSIRT vyradí zo
zoznamu akreditovaných jednotiek CSIRT.
§ 17
Základná služba, prevádzkovateľ základnej služby a zaradenie do zoznamu základných služieb
Ak
prevádzkovateľ služby v sektore podľa prílohy č. 1 zistí, že došlo k
prekročeniu identifikačných kritérií prevádzkovanej služby podľa § 18,
je povinný to oznámiť úradu do 30 dní odo dňa, keď prekročenie zistil.
Úrad
zaradí základnú službu podľa § 3 písm. k) prvého bodu do zoznamu
základných služieb a jej prevádzkovateľa do registra prevádzkovateľov
základných služieb
na základe oznámenia prevádzkovateľom tejto služby podľa odseku 1,
na základe podnetu ústredného orgánu, ak došlo k prekročeniu identifikačných kritérií prevádzkovanej služby podľa § 18,
z
vlastnej iniciatívy, ak sa úrad dozvedel o prekročení identifikačných
kritérií prevádzkovanej služby podľa § 18 a nedošlo k postupu podľa
písmena a) alebo písmena b).
Úrad v spolupráci s príslušným ústredným orgánom zaradí základnú službu podľa § 3 písm.
k)
druhého bodu do zoznamu základných služieb a jej
prevádzkovateľa do registra prevádzkovateľov základných služieb.
Úrad
zaradí základnú službu podľa § 3 písm. k) tretieho bodu do zoznamu
základných služieb a jej prevádzkovateľa do registra prevádzkovateľov
základných služieb zo zákona.
Oznámenie podľa odseku 1 musí obsahovať
názov a sídlo,
kontaktné údaje,
zoznam služieb, ktorých sa prekročenie identifikačných kritérií týka,
informáciu o možnom alebo existujúcom cezhraničnom presahu služby,
percentuálny podiel služby na trhu,
geografické rozšírenie služby,
informáciu
o alternatívnych možnostiach zachovania kontinuity
služby v prípade kybernetického bezpečnostného incidentu.
Zaradenie
služby do zoznamu základných služieb a jej prevádzkovateľa do registra
prevádzkovateľov základných služieb oznámi úrad prevádzkovateľovi tejto
služby prostredníctvom informačného systému kybernetickej bezpečnosti.
§ 18
Identifikačné kritériá prevádzkovanej služby
Identifikačné kritériá prevádzkovanej služby sú dopadové kritériá a špecifické sektorové kritériá.
Dopadové kritériá sú určené všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá úrad, a zohľadňujú najmä
počet používateľov využívajúcich základnú službu,
závislosť ostatných sektorov podľa prílohy č. 1 od základnej služby,
vplyv,
ktorý by mohli mať kybernetické bezpečnostné incidenty z hľadiska
rozsahu a trvania na hospodárske a spoločenské činnosti a záujmy štátu
alebo na bezpečnosť štátu,
trhový podiel prevádzkovateľa služby,
geografické rozšírenie z hľadiska oblasti, ktorú by kybernetický bezpečnostný incident mohol postihnúť,
význam prevádzkovateľa základnej služby z hľadiska zachovania kontinuity poskytovania služby.
Špecifické sektorové kritériá zohľadňujú kritériá určené všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá úrad.
Ak
prevádzkovateľ služby podľa prílohy č. 1 zistí, že došlo k prekročeniu
špecifických sektorových kritérií, oznámi to úradu do 30 dní odo dňa,
keď prekročenie zistil v rozsahu podľa
§ 17 ods. 5 aj v prípade, ak neprekročí dopadové kritériá.
§ 19
Povinnosti prevádzkovateľa základnej služby
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný do šiestich mesiacov odo dňa
oznámenia o zaradení do registra prevádzkovateľov základných služieb
prijať a dodržiavať všeobecné bezpečnostné opatrenia najmenej v rozsahu
bezpečnostných opatrení podľa § 20 a sektorové bezpečnostné opatrenia,
ak sú prijaté.
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný pri uzatvorení zmluvy s dodávateľom na
výkon činností, ktoré priamo súvisia s prevádzkou sietí a informačných
systémov pre prevádzkovateľa základnej služby (ďalej len „tretia
strana“) uzatvoriť zmluvu o zabezpečení plnenia bezpečnostných opatrení a
notifikačných povinností podľa tohto zákona počas celej doby platnosti
zmluvy.
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný dňom zaradenia do registra prevádzkovateľov
základných služieb o tejto skutočnosti informovať podnik na
poskytovanie elektronických komunikačných služieb alebo sietí podľa
osobitného predpisu,23) ku
ktorému je sieť alebo informačný systém základnej služby pripojená. Na
základe informovania podľa predchádzajúcej vety uzatvára prevádzkovateľ
základnej služby s podnikom zmluvu podľa odseku 2.
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný informovať v nevyhnutnom rozsahu tretiu
stranu o hlásenom kybernetickom bezpečnostnom incidente za predpokladu,
že by sa plnenie zmluvy podľa odseku 2 stalo nemožným, ak úrad
nerozhodne inak. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť tým nie je dotknutá.
Ak
prevádzkovateľ základnej služby túto službu poskytuje aj v inom
členskom štáte Európskej únie, úrad v súčinnosti s príslušným orgánom
tohto členského štátu rozhodne o tom, podľa kritérií ktorého členského
štátu bude prevádzkovateľ základnej služby identifikovaný tak, aby bol
jednoznačne identifikovaný ako prevádzkovateľ základnej služby aspoň v
jednom z týchto členských štátov.
spolupracovať
s úradom a ústredným orgánom pri riešení hláseného kybernetického
bezpečnostného incidentu a na tento účel im poskytnúť potrebnú
súčinnosť, ako aj informácie získané z vlastnej činnosti dôležité pre
riešenie kybernetického bezpečnostného incidentu,
v
čase kybernetického bezpečnostného incidentu zabezpečiť dôkaz alebo
dôkazný prostriedok tak, aby mohol byť použitý v trestnom konaní,
oznámiť
orgánu činnému v trestnom konaní alebo Policajnému zboru skutočnosti,
že bol spáchaný trestný čin, ktorého sa kybernetický bezpečnostný
incident týka, ak sa o ňom hodnoverným spôsobom dozvie.
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný hlásiť zmeny v údajoch podľa § 17 ods. 5 do
30 dní odo dňa ich vzniku prostredníctvom jednotného informačného
systému kybernetickej bezpečnosti.
Prevádzkovateľ
základnej služby nezodpovedá za škodu, ktorá vznikne inému subjektu
obmedzením kontinuity základnej služby pri riešení kybernetického
bezpečnostného incidentu spôsobom a postupom podľa § 27. Za škodu
spôsobenú obmedzením kontinuity základnej služby kybernetickým
bezpečnostným incidentom plnením povinnosti spôsobom podľa
predchádzajúcej vety zodpovedá úrad.
§ 20
Bezpečnostné opatrenia
Bezpečnostnými
opatreniami na účely tohto zákona sú úlohy, procesy, role a technológie
v organizačnej, personálnej a technickej oblasti, ktorých cieľom je
zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti počas životného cyklu sietí a
informačných systémov. Bezpečnostné opatrenia realizované v závislosti
od klasifikácie informácií a kategorizácie sietí a informačných systémov
a v súlade s bezpečnostnými štandardami v oblasti kybernetickej
bezpečnosti sa prijímajú s cieľom predchádzať kybernetickým
bezpečnostným incidentom a minimalizovať vplyv kybernetických
bezpečnostných incidentov na kontinuitu prevádzkovania služby.
Bezpečnostné opatrenia sú všeobecné, realizované v závislosti od
klasifikácie informácií a kategorizácie sietí a informačných systémov a v
súlade s bezpečnostnými štandardami v oblasti kybernetickej bezpečnosti
pre všetky
siete
a informačné systémy a sektorové, ktoré sa realizujú na základe
špecifík kategorizácie sietí a informačných systémov ústredného orgánu
v rozsahu svojej pôsobnosti podľa prílohy č. 1 a v súlade s
bezpečnostnými štandardami v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
Klasifikácia
informácií a kategorizácia sietí a informačných systémov podľa odseku 1
sa vykonáva na základe významnosti, funkcie a účelu informácií a
informačných systémov s ohľadom na dôvernosť, integritu, dostupnosť,
kvalitu služby a kontrolnú činnosť.
Bezpečnostné opatrenia sa prijímajú najmä pre oblasť
organizácie informačnej bezpečnosti,
riadenia aktív, hrozieb a rizík,
personálnej bezpečnosti,
riadenia dodávateľských služieb, akvizície, vývoja a údržby informačných systémov,
technických zraniteľností systémov a zariadení,
riadenia bezpečnosti sietí a informačných systémov,
postupy riešenia a riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov,
určenie kontaktnej osoby pre prijímanie a evidenciu hlásení,
pripojenie
do komunikačného systému pre hlásenie a riešenie kybernetických
bezpečnostných incidentov a centrálneho systému včasného varovania.
Bezpečnostné
opatrenia sa prijímajú a realizujú na základe schválenej bezpečnostnej
dokumentácie, ktorá musí byť aktuálna a musí zodpovedať reálnemu stavu.
§ 21
Digitálna služba a poskytovateľ digitálnej služby
Poskytovateľ digitálnej služby je povinný do 30 dní odo dňa začatia poskytovania digitálnej služby oznámiť úradu
názov a sídlo,
kontaktné údaje,
poskytovanú službu,
názov, sídlo a kontaktné údaje zástupcu podľa § 23.
Na
základe oznámenia podľa odseku 1 úrad zaradí službu do zoznamu
digitálnych služieb a jej poskytovateľa do registra poskytovateľov
digitálnych služieb.
Úrad
zaradí službu do zoznamu digitálnych služieb a jej poskytovateľa do
registra poskytovateľov digitálnych služieb aj na základe vlastného
zistenia.
Zaradenie
služby do zoznamu digitálnych služieb a jej poskytovateľa do registra
poskytovateľov digitálnych služieb oznámi úrad poskytovateľovi tejto
služby.
Poskytovateľ digitálnej služby je povinný hlásiť zmeny v údajoch podľa odseku 1 do 30 dní odo dňa ich vzniku.
§ 22
Povinnosti poskytovateľa digitálnej služby
Poskytovateľ
digitálnej služby je povinný do šiestich mesiacov odo dňa oznámenia o
zaradení do registra poskytovateľov digitálnych služieb prijať a
dodržiavať vhodné a primerané bezpečnostné opatrenia podľa osobitného
predpisu24) na účely
riadenia rizík súvisiacich s ohrozením kontinuity digitálnej služby a
procesu riešenia kybernetických bezpečnostných incidentov. Na tento účel
je poskytovateľ digitálnej služby povinný vyčleniť dostatočné
personálne, materiálno-technické, časové a finančné zdroje s cieľom
zabezpečenia kontinuity digitálnej služby.
Poskytovateľ digitálnej služby na účely splnenia povinnosti podľa odseku 1 posudzuje najmä
bezpečnosť sietí a informačného systému a jeho schopnosť predchádzať a riešiť kybernetický bezpečnostný incident,
spôsob zachovania kontinuity digitálnej služby v prípade kybernetického bezpečnostného incidentu,
súlad sietí a informačného systému s bezpečnostnými štandardmi v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
Poskytovateľ digitálnej služby je povinný
hlásiť
každý kybernetický bezpečnostný incident, ak disponuje informáciami, na
základe ktorých je spôsobilý identifikovať, či má tento kybernetický
bezpečnostný incident podstatný vplyv podľa osobitného predpisu,24) a to bezodkladne po jeho zistení,
spolupracovať s úradom pri riešení hláseného kybernetického bezpečnostného incidentu.
Ak
poskytovateľ digitálnej služby využíva na poskytovanie svojej
digitálnej služby prevádzkovateľa základnej služby, je povinný uzatvoriť
s prevádzkovateľom základnej služby zmluvu o zabezpečení plnenia
bezpečnostných opatrení a notifikačných povinností podľa tohto zákona
počas celej doby, keď poskytovateľ digitálnej služby využíva na
poskytovanie svojej digitálnej služby prevádzkovateľa základnej služby.
O
hlásenom kybernetickom bezpečnostnom incidente v nevyhnutnom rozsahu
informuje poskytovateľ digitálnej služby tretiu stranu, ak by sa plnenie
zmluvy stalo nemožným, ak úrad nerozhodne inak. Povinnosť zachovávať
mlčanlivosť tým nie je dotknutá.
§ 23
Zástupca poskytovateľa digitálnej služby
Zástupcom
poskytovateľa digitálnej služby je právnická osoba, ktorá má sídlo v
Slovenskej republike, alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá má miesto
podnikania v Slovenskej republike, ak odsek 2 neustanovuje inak, a ktorá
je poskytovateľom digitálnej služby písomne poverená konať v jeho mene a
na jeho zodpovednosť vo vzťahu k povinnostiam podľa tohto zákona.
Ak
poskytovateľ digitálnej služby, ktorý poskytuje digitálnu službu v
Slovenskej republike, nemá sídlo v Európskej únii a neustanovil si
svojho zástupcu v inom členskom štáte Európskej únie, je povinný si
ustanoviť svojho zástupcu v Slovenskej republike.
Ak
má poskytovateľ digitálnej služby sídlo v Slovenskej republike alebo tu
má ustanoveného zástupcu, ale jeho siete a informačné systémy sa
nachádzajú v inom členskom štáte Európskej únie, úrad pri výkone štátnej
správy spolupracuje s príslušným orgánom členského štátu Európskej
únie.
§ 24
Hlásenie kybernetických bezpečnostných incidentov prevádzkovateľom základnej služby
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný hlásiť každý závažný kybernetický
bezpečnostný incident, ktorý identifikuje na základe presiahnutia
kritérií pre jednotlivé kategórie závažných kybernetických
bezpečnostných incidentov.
Závažný kybernetický bezpečnostný incident sa člení na kategóriu prvého (I) stupňa, druhého
(II) stupňa a tretieho (III) stupňa v závislosti od
počtu používateľov základnej služby alebo digitálnej služby zasiahnutých kybernetickým bezpečnostným incidentom,
dĺžky trvania kybernetického bezpečnostného incidentu,
stupňa narušenia fungovania základnej služby alebo digitálnej služby,
rozsahu vplyvu kybernetického bezpečnostného incidentu na hospodárske alebo spoločenské činnosti štátu.
Ak
prevádzkovateľ základnej služby využíva na poskytovanie základnej
služby poskytovateľa digitálnej služby, je poskytovateľ digitálnej
služby povinný hlásiť každý závažný kybernetický bezpečnostný incident,
ktorý postihol poskytovateľa digitálnej služby.
Hlásenie
kybernetických bezpečnostných incidentov sa vykonáva prostredníctvom
jednotného informačného systému kybernetickej bezpečnosti.
Ak
do okamihu hlásenia kybernetického bezpečnostného incidentu nepominuli
jeho účinky, prevádzkovateľ základnej služby je povinný odoslať neúplné
hlásenie kybernetického bezpečnostného incidentu, v ktorom vyznačí
identifikátor neukončeného hlásenia, a bezodkladne po obnove riadnej
prevádzky siete a informačného systému toto hlásenie doplní.
Na
účely hlásenia kybernetických bezpečnostných incidentov a zaistenia
funkcionality jednotného informačného systému kybernetickej bezpečnosti
môže úrad namiesto postupu uvedeného v § 8 ods. 6 uzatvoriť písomnú
zmluvu o spôsobe a forme hlásenia kybernetických bezpečnostných
incidentov s prevádzkovateľom základnej služby.
§ 25
Hlásenie kybernetických bezpečnostných incidentov poskytovateľom digitálnej služby
Poskytovateľ digitálnej služby je povinný hlásiť kybernetický bezpečnostný incident podľa
§ 22 ods. 3 písm. a) spôsobom podľa § 24 ods. 4.
Ak
do okamihu hlásenia kybernetického bezpečnostného incidentu nepominuli
jeho účinky, poskytovateľ digitálnej služby je povinný odoslať neúplné
hlásenie kybernetického bezpečnostného incidentu, v ktorom vyznačí
identifikátor neukončeného hlásenia, a bezodkladne po obnove riadnej
prevádzky siete a informačného systému toto hlásenie doplní.
Na
účely hlásenia kybernetických bezpečnostných incidentov a zaistenia
funkcionality jednotného informačného systému kybernetickej bezpečnosti
môže úrad namiesto postupu uvedeného v § 8 ods. 6 uzatvoriť písomnú
zmluvu o spôsobe a forme hlásenia kybernetických bezpečnostných
incidentov s poskytovateľom digitálnej služby.
Dobrovoľné
hlásenie kybernetických bezpečnostných incidentov bez ohľadu na
kategorizáciu kybernetického bezpečnostného incidentu sa vykonáva
prostredníctvom jednotného informačného systému kybernetickej
bezpečnosti.
Úrad
spracováva a analyzuje dobrovoľné hlásenia kybernetických
bezpečnostných incidentov v rozsahu, v akom to úradu umožňujú
technické podmienky a kapacity tak, aby nedošlo k neprimeranému
zaťažovaniu subjektov a neobmedzovala sa medzinárodná spolupráca.
§ 27
Riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov
V prípade závažného kybernetického bezpečnostného incidentu alebo jeho hrozby môže úrad
vyhlásiť výstrahu a varovanie pred závažným kybernetickým bezpečnostným incidentom,
požadovať
návrh opatrení a vykonanie opatrení určených na zabránenie ďalšieho
pokračovania, šírenia a opakovaného výskytu závažného kybernetického
bezpečnostného incidentu (ďalej len
„ochranné opatrenie“).
Výstrahu
a varovanie vyhlasuje úrad prostredníctvom jednotného informačného
systému kybernetickej bezpečnosti. Ak ide o naliehavý verejný záujem,
výstraha a varovanie sa vyhlási aj prostredníctvom hromadných
oznamovacích prostriedkov25) a na ústrednom portáli verejnej správy.
Povinnosť
riešiť kybernetický bezpečnostný incident ukladá úrad rozhodnutím tomu,
kto plní úlohy jednotky CSIRT, prevádzkovateľovi základnej služby a
poskytovateľovi digitálnej služby.
Reaktívne
opatrenie je priama odpoveď na závažný kybernetický bezpečnostný
incident a zabezpečuje sa službami podľa § 15 ods. 3 písm. b) až g).
Povinnosť
vykonať reaktívne opatrenie ukladá úrad rozhodnutím prevádzkovateľovi
základnej služby alebo poskytovateľovi digitálnej služby, ktorí sú pri
riešení závažného kybernetického bezpečnostného incidentu nečinní, alebo
ak riešenie závažného kybernetického bezpečnostného incidentu je zjavne
neúspešné. Poskytovateľovi digitálnej služby možno uložiť povinnosť
vykonať reaktívne opatrenie iba počas krízovej situácie.26)
Prevádzkovateľ
základnej služby alebo poskytovateľ digitálnej služby je povinný
bezodkladne oznámiť a preukázať úradu prostredníctvom jednotného
informačného systému kybernetickej bezpečnosti vykonanie reaktívneho
opatrenia a jeho výsledok.
Ochranné
opatrenie prijíma prevádzkovateľ základnej služby na základe analýzy
riešeného závažného kybernetického bezpečnostného incidentu.
Prevádzkovateľ základnej služby je na výzvu úradu v určenej lehote povinný predložiť
navrhované
ochranné opatrenie na schválenie. Úrad rozhodnutím navrhované opatrenie
schváli a určí lehotu na jeho vykonanie. V prípade, ak prevádzkovateľ
základnej služby nenavrhne ochranné opatrenie v určenej lehote alebo ak
je navrhované ochranné opatrenie zjavne neúspešné, je prevádzkovateľ
základnej služby povinný spolupracovať s úradom, ústredným orgánom a s
tým, kto prevádzkuje jednotku CSIRT, na jeho návrhu.
Ak
úrad na účely zaistenia kybernetickej bezpečnosti vyčerpá všetky
spôsoby riešenia závažného kybernetického bezpečnostného incidentu podľa
tohto zákona, predloží predsedovi Bezpečnostnej rady Slovenskej
republiky informáciu o predpokladaných vplyvoch kybernetického
bezpečnostného incidentu na bezpečnosť štátu ako podklad na riešenie
krízovej situácie.27)
Z
dôvodu neodkladnosti a naliehavosti riešenia závažného kybernetického
bezpečnostného incidentu úrad na účely kybernetickej obrany28) informuje
Vojenské spravodajstvo, že závažný kybernetický bezpečnostný incident
je kategórie tretieho (III) stupňa, alebo o skutočnostiach, ktoré
nasvedčujú, že závažný kybernetický bezpečnostný incident môže byť
kybernetickým terorizmom. Prevádzkovateľ základnej služby a poskytovateľ
digitálnej služby, ktorí hlásia tento kybernetický bezpečnostný
incident, sú na účely zabezpečenia kybernetickej obrany povinní
poskytnúť Vojenskému spravodajstvu informácie v potrebnom rozsahu. O
postupe podľa prvej vety informuje úrad predsedu Bezpečnostnej rady
Slovenskej republiky.
§ 28
Kontrola
Pri
výkone kontroly nad dodržiavaním ustanovení tohto zákona a jeho
vykonávacích predpisov postupuje úrad podľa základných pravidiel
kontrolnej činnosti ustanovených osobitným predpisom.29)
Na
účely výkonu kontroly má prevádzkovateľ základnej služby a
poskytovateľ digitálnej služby práva a povinnosti kontrolovaného
subjektu podľa osobitného predpisu.30)
Úrad
vykoná kontrolu u poskytovateľa digitálnej služby, ak je dôvodné
podozrenie, že poskytovateľ digitálnej služby nespĺňa požiadavky
ustanovené týmto zákonom.
§ 29
Audit
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný preveriť účinnosť prijatých bezpečnostných
opatrení a plnenie požiadaviek stanovených týmto zákonom vykonaním
auditu kybernetickej bezpečnosti do dvoch rokov odo dňa zaradenia
prevádzkovateľa základnej služby do registra prevádzkovateľov
základných služieb.
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný preveriť účinnosť prijatých bezpečnostných
opatrení a plnenie požiadaviek stanovených týmto zákonom vykonaním
auditu kybernetickej bezpečnosti v rozsahu stanovenom podľa všeobecne
záväzného právneho predpisu, ktorý vydá úrad, a to v závislosti od
klasifikácie informácií a kategorizácie sietí a informačných systémov po
každej zmene majúcej významný vplyv na realizované bezpečnostné
opatrenia a v určenom časovom intervale.
Audit kybernetickej bezpečnosti vykonáva orgán posudzovania zhody podľa osobitného predpisu,31) ktorý je akreditovaný ako orgán príslušný na posudzovanie zhody v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný predložiť záverečnú správu o výsledkoch
auditu úradu spolu s opatreniami na nápravu a s lehotami na ich
odstránenie do 30 dní od ukončenia auditu.
Bez
toho, aby bol dotknutý odsek 1, môže úrad kedykoľvek vykonať audit
kybernetickej bezpečnosti u prevádzkovateľa základnej služby, alebo
požiadať orgán posudzovania zhody, aby vykonal takýto audit u
prevádzkovateľa základnej služby s cieľom potvrdiť účinnosť prijatých
bezpečnostných opatrení a plnenie požiadaviek stanovených týmto zákonom.
Náklady
na audit kybernetickej bezpečnosti podľa odseku 1 znáša prevádzkovateľ
základnej služby a náklady na audit kybernetickej bezpečnosti podľa
odseku 5 znáša úrad.
§ 30
Priestupky
Priestupku sa dopustí fyzická osoba, ktorá
poruší povinnosť uvedenú v § 12 ods. 1,
poskytla nepravdivé údaje v oznámení podľa § 17 ods. 5,
poruší niektorú z povinností podľa § 19 ods. 1 až 4, 6 alebo ods. 7,
neprijme bezpečnostnú dokumentáciu podľa § 20 ods. 5 alebo
nepostupovala
v súlade s technickými, organizačnými alebo personálnymi
opatreniami prijatými prevádzkovateľom základnej služby.
Za priestupok môže úrad uložiť pokutu od 100 eur do 5 000 eur.
Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.32)
Priestupky prejednáva úrad a pokuty ukladá úrad.
Pokuty za priestupky sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 31
Správne delikty
Úrad
uloží pokutu od 300 eur do 30 000 eur prevádzkovateľovi základnej
služby, ktorý sa dopustí správneho deliktu tým, že poruší povinnosť
podľa § 19 ods. 2 až 4 alebo ods. 7, alebo
udržiavať bezpečnostnú dokumentáciu aktuálnu a zodpovedajúcu reálnemu stavu podľa § 20 ods. 5.
Úrad
uloží pokutu od 300 eur až do výšky 1 % celkového ročného obratu za
predchádzajúci účtovný rok, najviac však 300 000 eur, prevádzkovateľovi
základnej služby, ktorý sa dopustí správneho deliktu tým, že poruší
povinnosť
podľa § 17 ods. 1,
podľa § 19 ods. 1 alebo ods. 6,
prijať bezpečnostnú dokumentáciu podľa § 20 ods. 5,
nahlásiť závažný kybernetický bezpečnostný incident podľa § 24 ods. 1 alebo odoslať neúplné hlásenie podľa § 24 ods. 5,
riešiť
kybernetický bezpečnostný incident na základe rozhodnutia úradu podľa §
27 ods. 3, vykonať reaktívne opatrenie na základe rozhodnutia úradu
podľa § 27 ods. 5 alebo oznámiť a preukázať vykonanie reaktívneho
opatrenia a jeho výsledok podľa § 27 ods. 6,
predložiť ochranné opatrenie na schválenie alebo vykonať schválené ochranné opatrenie podľa
§ 27 ods. 8,
podľa § 29 ods. 1, 2 alebo ods. 4, alebo
vykonať opatrenie na nápravu v lehote podľa záverečnej správy o výsledkoch auditu podľa § 29.
Úrad
uloží pokutu od 300 eur do 30 000 eur poskytovateľovi digitálnej
služby, ktorý sa dopustí správneho deliktu tým, že poruší povinnosť
podľa § 21 ods. 5, § 22 ods. 4 alebo § 23 ods. 2.
Úrad
uloží pokutu od 300 eur až do výšky 1 % celkového ročného obratu za
predchádzajúci účtovný rok, najviac však 300 000 eur, poskytovateľovi
digitálnej služby, ktorý sa dopustí správneho deliktu tým, že poruší
povinnosť podľa § 21 ods. 1, § 22 ods. 3, § 24 ods. 3, § 25 ods. 1 alebo
ods. 2 alebo povinnosť vykonať reaktívne opatrenie na základe
rozhodnutia úradu podľa § 27 ods. 5.
Úrad uloží pokutu od 300 eur do 100 000 eur tomu, kto na výzvu úradu neposkytne informácie podľa § 7 ods. 3.
Pri
ukladaní pokuty za správny delikt úrad prihliadne na závažnosť
správneho deliktu, najmä na spôsob jeho spáchania, trvanie, následky a
na okolnosti, za ktorých bol spáchaný.
Ak
do jedného roka odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o
uložení pokuty dôjde k opätovnému porušeniu povinností, za ktoré bola
pokuta uložená, úrad uloží pokutu až do dvojnásobku výšky súm uvedených
alebo vypočítaných podľa odsekov 1 až 6.
Celkovým
ročným obratom podľa odsekov 2 a 4 sa na účely tohto zákona rozumie
súčet všetkých tržieb, výnosov alebo príjmov z predaja tovaru alebo
služieb bez nepriamych daní, ku ktorému sa pripočíta poskytnutá finančná
pomoc. Obrat vyjadrený v cudzej mene sa prepočíta na eurá, pričom na
prepočet cudzej meny na eurá sa použije priemer referenčných výmenných
kurzov určených a vyhlásených Európskou centrálnou bankou alebo Národnou
bankou Slovenska, ktoré sú platné pre príslušné účtovné obdobie.33)
Predchádzajúcim účtovným obdobím na účely tohto zákona je účtovné obdobie, za ktoré bola zostavená posledná účtovná závierka.
Pokutu
za správny delikt možno uložiť do dvoch rokov odo dňa zistenia
porušenia povinnosti, najneskôr však do štyroch rokov odo dňa, keď k
porušeniu povinnosti došlo.
Pokuta za správny delikt je splatná do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o jej uložení.
Pokuty za správny delikt sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 32
Splnomocňovacie ustanovenia
Úrad ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom
podrobnosti o technickom, technologickom a personálnom vybavení jednotky CSIRT [§ 14 písm. a)],
identifikačné kritériá prevádzkovanej služby CSIRT (§ 18),
obsah
bezpečnostných opatrení, obsah a štruktúru bezpečnostnej
dokumentácie a rozsah všeobecných bezpečnostných opatrení (§ 20 ods. 1 a
5),
bezpečnostné štandardy a znalostné štandardy v oblasti kybernetickej bezpečnosti (§ 5 ods. 1 písm. w), § 20 ods. 1),
identifikačné kritériá pre jednotlivé kategórie kybernetických bezpečnostných incidentov
a podrobnosti hlásenia kybernetických bezpečnostných incidentov (§ 24 ods. 1 a 4),
pravidlá
a rozsah auditu kybernetickej bezpečnosti a podrobnosti o akreditácii
orgánov posudzovania zhody a o obsahu záverečnej správy o výsledkoch
auditu kybernetickej bezpečnosti podľa (§ 29 ods. 1 až 4).
Ústredný
orgán sa v spolupráci s úradom splnomocňuje na vydanie všeobecne
záväzného právneho predpisu, ktorým ustanovia sektorové bezpečnostné
opatrenia v rozsahu svojej pôsobnosti podľa prílohy č. 1 a v súlade s
bezpečnostnými štandardmi v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
§ 33
Spoločné ustanovenia
Na konanie úradu podľa § 13 ods. 7, § 16 ods. 2 a 3, § 17 ods. 6, § 21 ods. 4 a § 27 sa nevzťahuje správny poriadok.
Informácie,
údaje a hlásenia podľa tohto zákona sa predkladajú úradu v
elektronickej podobe prostredníctvom elektronického formulára, ktorého
vzor zverejní úrad prostredníctvom jednotného informačného systému
kybernetickej bezpečnosti a na ústrednom portáli verejnej správy v
module elektronických formulárov.
Ak
služba spĺňa podmienky základnej služby a zároveň aj digitálnej služby,
považuje sa za základnú službu a zaraďuje sa len do zoznamu základných
služieb a jej prevádzkovateľ do registra prevádzkovateľov základných
služieb.
Ak
základná služba spadá do viacerých sektorov alebo podsektorov podľa
prílohy č. 1, pôsobnosť podľa tohto zákona vykonáva ústredný orgán
určený úradom.
P r e c h o d n é a z á v e r e č n é u s t a n o v e n i a
§ 34
Úrad
sprístupní jednotný informačný systém kybernetickej bezpečnosti
spôsobom podľa § 8 do 18 mesiacov odo dňa účinnosti toho zákona.
Osoba
existujúca ku dňu účinnosti tohto zákona je povinná odo dňa prekročenia
identifikačných kritérií podľa § 18 ods. 1, najneskôr však do šiestich
mesiacov odo dňa účinnosti tohto zákona, podať úradu oznámenie podľa §
18 ods. 1.
Osoba
existujúca ku dňu účinnosti tohto zákona je povinná do šiestich
mesiacov odo dňa účinnosti tohto zákona oznámiť úradu informácie podľa §
21 ods. 1.
Ústredný
orgán je povinný do 30 dní odo dňa zistenia prekročenia identifikačných
kritérií podľa § 18 ods. 1 prevádzkovateľom služby existujúcim ku dňu
účinnosti tohto zákona, najneskôr však do šiestich mesiacov odo dňa
účinnosti tohto zákona, doručiť úradu zoznam podľa § 9 ods. 1 písm. e).
Úrad
do 9. novembra 2018 zaradí službu do zoznamu základných služieb a jej
prevádzkovateľa do registra prevádzkovateľov základných služieb, ak ešte
nie sú zaradení; na digitálnu službu a jej poskytovateľa sa to vzťahuje
rovnako.
Prevádzkovateľ
základnej služby zaradený do registra prevádzkovateľov základných
služieb podľa odseku 5 je povinný do dvoch rokov odo dňa účinnosti tohto
zákona prijať bezpečnostné opatrenia podľa § 20.
Poskytovateľ
digitálnej služby zaradený do registra poskytovateľov digitálnych
služieb podľa odseku 5 je povinný do dvoch rokov odo dňa účinnosti tohto
zákona prijať bezpečnostné opatrenia podľa § 22 ods. 1.
Zmluvy
uzatvorené na výkon činností podľa § 19 ods. 2 musí prevádzkovateľ
základnej služby zosúladiť s týmto zákonom najneskôr do dvoch rokov od
účinnosti tohto zákona.
Prevádzkovateľ
základnej služby je povinný podrobiť sa auditu kybernetickej
bezpečnosti a predložiť záverečnú správu o výsledkoch auditu úradu
najneskôr do troch rokov od uplynutia lehoty podľa odseku 5.
V
súvislosti so zriadením vládnej jednotky CSIRT podľa § 11 prechádzajú
odo dňa účinnosti tohto zákona práva a povinnosti
vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých vzťahov, z
pracovnoprávnych vzťahov a iných právnych vzťahov zamestnancov
zabezpečujúcich výkon činností jednotky CSIRT v rozpočtovej organizácii
DataCentrum zriadenej Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej
len „DataCentrum“), ako aj práva a povinnosti z iných právnych vzťahov s
touto činnosťou súvisiacich, z DataCentra a Ministerstva financií
Slovenskej republiky na Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre
investície a informatizáciu. Majetok štátu, ktorý bol do 31. marca 2018 v
správe DataCentra alebo Ministerstva financií Slovenskej republiky a
ktorý slúži na zabezpečenie výkonu činností jednotky CSIRT v DataCentre,
prechádza odo dňa účinnosti tohto zákona do správy Úradu podpredsedu
vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu. Podrobnosti o
prechode týchto práv a povinností a o prechode správy majetku štátu sa
upravia dohodou medzi Ministerstvom financií Slovenskej
republiky, DataCentrom a Úradom podpredsedu vlády Slovenskej republiky
pre investície a informatizáciu, v ktorej sa vymedzí najmä druh a rozsah
preberaného majetku, práv a povinností.
§ 35
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 3.
Čl. II
Zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom
spravodajstve v znení zákona č. 166/2003 Z. z., zákona č. 178/2004
Z. z., zákona č. 319/2012 Z. z., zákona č. 281/2015 Z. z. a
zákona č. 444/2015 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 2 ods. 1 sa za písmeno g) vkladá nové písmeno h), ktoré znie:
„h) aktivity a ohrozenia v kybernetickom priestore,1ba)“.
Doterajšie písmená h) až j) sa označujú ako písmená i) až k). Poznámka pod čiarou k odkazu 1ba znie:
„1ba) § 3 písm. b) zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
V § 2 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Ak je to potrebné na zabránenie aktivitám a ohrozeniam podľa odseku 1,
Vojenské spravodajstvo vykonáva primerané bezpečnostné opatrenia.“.
Doterajšie odseky 2 až 6 sa označujú ako odseky 3 až 7.
Za § 4 sa vkladá § 4a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 4a
Centrum pre kybernetickú obranu Slovenskej republiky
Vojenské spravodajstvo plní úlohy na úseku obrany štátu v kybernetickom priestore2a)
(ďalej len „kybernetická obrana“) a kybernetickej bezpečnosti v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom2b)
prostredníctvom Centra pre kybernetickú obranu Slovenskej republiky
(ďalej len „centrum“), ktoré je osobitnou organizačnou zložkou
Vojenského spravodajstva.
Centrum
získava, sústreďuje, analyzuje a vyhodnocuje informácie dôležité na
zabezpečenie kybernetickej obrany, informuje dotknuté subjekty a
navrhuje vhodné opatrenia.
Centrum
je oprávnené požadovať od vlastníka alebo prevádzkovateľa objektov
osobitnej dôležitosti, ďalších dôležitých objektov2c) a prvkov kritickej infraštruktúry2d) súčinnosť a informácie v rozsahu potrebnom na účely zabezpečenia kybernetickej obrany.
Na
účely zabezpečenia plnenia úloh podľa tohto zákona má centrum priamy
prístup v elektronickej podobe, v reálnom čase a v plnom rozsahu k
jednotnému informačnému systému kybernetickej bezpečnosti.2e)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 2a až 2e znejú:
„2a) § 2 ods. 2 zákona č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení zákona č. 69/2018 Z. z.
2b) Zákon č. 69/2018 Z. z.
2c) § 27 ods. 5 zákona č. 319/2002 Z. z. v znení zákona č. 330/2003 Z. z.
2d) § 2 písm. a) zákona č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre.
2e) § 8 zákona č. 69/2018 Z. z.“.
Za § 14a sa vkladá § 14b, ktorý znie:
„§ 14b
Ak to nie je v rozpore s osobitným predpisom,4) na zabránenie aktivitám a ohrozeniam podľa
§
2 ods. 1 je Vojenské spravodajstvo oprávnené získavať, sústreďovať a
vyhodnocovať informácie odvodené zo signálov v elektromagnetickom
spektre. Vojenské spravodajstvo pri plnení týchto úloh vystupuje ako
národná autorita k domácim a zahraničným orgánom obdobného zamerania a
pôsobnosti.“.
Čl. III
Zákon
č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru,
Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže
Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení zákona č. 58/1999 Z.
z., zákona č. 181/1999 Z. z., zákona č. 356/1999 Z. z., zákona č.
224/2000 Z. z., zákona č. 464/2000 Z. z., zákona č. 241/2001 Z. z.,
zákona č. 98/2002 Z. z., zákona č. 328/2002 Z. z., zákona č.
422/2002 Z. z., zákona č. 659/2002 Z. z., zákona č. 212/2003 Z. z.,
zákona č. 201/2004 Z. z., zákona č. 178/2004 Z. z, zákona č.
365/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 201/2004 Z. z.,
zákona č. 732/2004 Z. z., zákona č. 201/2004 Z. z., zákona č. 727/2004
Z. z., zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č.
623/2005 Z. z., zákona č. 342/2007 Z. z., zákona č. 513/2007 Z. z.,
zákona č. 61/2008 Z. z., zákona č. 278/2008 Z. z., zákona č.
491/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z.,
zákona č. 60/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z.
z., zákona č. 547/2010
z.,
zákona č. 48/2011 Z. z., zákona č. 79/2012 Z. z., zákona č.
361/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 80/2013 Z. z.,
zákona č. 462/2013 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z., zákona č. 406/2015
Z. z. a zákona č. 125/2016 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 84 sa odsek 2 dopĺňa písmenom t), ktoré znie:
„t) príplatok za výkon činnosti v oblasti kybernetickej bezpečnosti.“.
Za § 102b sa vkladá § 102c, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 102c
Príplatok za výkon činnosti v oblasti kybernetickej bezpečnosti
Policajtovi,
ktorý vykonáva osobitne významné úlohy alebo mimoriadne náročné
činnosti v oblasti kybernetickej bezpečnosti, možno priznať príplatok až
do výšky 90 % súčtu funkčného platu a hornej hranice prídavku za
výsluhu rokov.
Príplatok
podľa odseku 1 určuje minister v závislosti od náročnosti,
zodpovednosti a rozsahu činností v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
Príplatok podľa odseku 1 sa zaokrúhľuje na 50 eurocentov nahor.“.
Čl. IV
Zákon
č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení zákona č. 430/2002 Z. z., zákona č. 510/2002 Z. z., zákona č.
165/2003 Z. z., zákona č. 603/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z.,
zákona č. 554/2004 Z. z., zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 69/2005 Z.
z., zákona č. 340/2005 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č.
214/2006 Z. z., zákona č. 644/2006 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z.,
zákona č. 659/2007 Z. z., zákona č. 297/2008 Z. z., zákona č. 552/2008
Z. z., zákona č. 66/2009 Z. z., zákona č. 186/2009 Z. z., zákona č.
276/2009 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z.,
zákona č. 46/2011 Z. z., zákona č. 130/2011 Z. z., zákona č.
314/2011 Z. z., zákona č. 394/2011 Z. z., zákona č. 520/2011 Z. z.,
zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 234/2012 Z. z., zákona
č. 352/2012 Z. z., zákona č. 132/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z.
z., zákona č. 213/2014 Z. z., zákona č. 371/2014 Z. z., zákona č.
374/2014 Z. z., zákona č. 35/2015 Z. z., zákona č. 252/2015 Z. z.,
zákona č. 359/2015 Z. z., zákona č. 392/2015 Z. z., zákona č.
405/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 90/2016 Z. z.,
zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 292/2016 Z.
z., zákona č. 298/2016 Z. z., zákona č. 299/2016 Z. z.,
zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č.
2/2017 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017
z. a zákona č. 18/2018 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 91 sa dopĺňa odsekom 13, ktorý znie:
„(13)
Za porušenie bankového tajomstva sa nepovažuje plnenie oznamovacej
povinnosti banky, zahraničnej banky a pobočky zahraničnej banky voči
Národnému bezpečnostnému úradu na účely plnenia ich povinnosti v oblasti
kybernetickej bezpečnosti podľa osobitného predpisu.86j)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 86j znie:
„86j) Zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Čl. V
Zákon
č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení zákona č.
330/2003 Z. z., zákona č. 545/2003 Z. z., zákona č. 570/2005 Z.
z., zákona č. 333/2007 Z. z., zákona č. 452/2008 Z. z., zákona
č. 473/2009 Z. z. a zákona č. 345/2012 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 2 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Obrana štátu sa zabezpečuje aj v kybernetickom priestore1a) prostredníctvom opatrení zameraných na riešenie závažných kybernetických bezpečnostných incidentov podľa osobitného predpisu1b) a obranu objektov osobitnej dôležitosti, ďalších dôležitých objektov a prvkov kritickej infraštruktúry1c) pred kybernetickým napadnutím, ktoré v tejto oblasti vykonáva Vojenské spravodajstvo.1d)“.
Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 3 až 6. Poznámky pod čiarou k odkazom 1a až 1c znejú:
„1a) § 3 písm. b) zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1b) § 27 ods. 10 zákona č. 69/2018 Z. z.
1c) § 2 písm. a) zákona č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre.
1d)
§ 4a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z.
z. o Vojenskom spravodajstve v znení zákona č. 69/2018 Z. z.“.
V
§ 6 písm. f) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú tieto
slová: „na obranu objektov osobitnej dôležitosti a ďalších dôležitých
objektov v kybernetickom priestore sa vzťahuje § 2 ods. 2,“.
V § 18 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Osoby oprávnené na podnikanie sú na úseku obrany štátu v kybernetickom
priestore povinné poskytnúť Vojenským spravodajstvom požadovanú
súčinnosť a informácie dôležité na zabezpečenie obrany štátu v
kybernetickom priestore.15d)“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3. Poznámka pod čiarou k odkazu 15d znie:
„15d) § 4a ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. v znení zákona č. 69/2018 Z. z.“.
Čl. VI
Zákon
č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 638/2005 Z. z., zákona č.
255/2006 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 668/2007 Z. z.,
zákona č. 290/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona
č. 192/2011 Z. z., zákona č. 122/2013 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z.,
zákona č. 261/2014 Z. z., zákona č. 362/2014 Z. z., zákona č. 247/2015
Z. z., zákona č. 338/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č.
125/2016 Z. z., zákona č. 301/2016 Z. z., zákona č. 340/2016 Z.
z., zákona č. 51/2017 Z. z., zákona č. 152/2017 Z. z. a zákona č.
334/2017 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 24 ods. 2 písm. d) sa na konci slovo „alebo“ nahrádza čiarkou.
V § 24 ods. 2 písm. e) sa na konci vypúšťa bodka a pripája sa slovo „alebo“.
V § 24 sa odsek 2 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) sa navrhovaná osoba na výzvu úradu nedostaví na bezpečnostný pohovor; na výzvu úradu sa primerane vzťahuje § 27 ods. 4.“.
V
§ 35 ods. 2 sa za slová „osoba konajúca v prospech orgánov podľa
osobitných predpisov“ vkladá čiarka a slová „osoba na základe dohody
podľa osobitného predpisu18a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18a znie:
„18a) § 5 ods. 2 zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
§ 60 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9)
Na poskytovanie utajovaných skutočností medzi ozbrojenými silami
Slovenskej republiky a ozbrojenými silami iného štátu, aliančného a
koaličného partnera alebo partnera vo vojenskej operácii v rámci
bilaterálnej spolupráce uskutočňovanej podľa osobitného predpisu23a)
sa nevzťahujú odseky 3 až 6; o poskytnutí utajovaných skutočností podľa
predchádzajúcej vety rozhoduje minister obrany, o čom vedie
evidenciu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 23a znie:
„23a) § 11 ods. 1 zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.“.
V § 64 sa vypúšťajú odseky 2 a 3.
Doterajší odsek 4 sa označuje ako odsek 2.
V § 64 ods. 2 sa slovo „Žiadateľ“ nahrádza slovami „Podnikateľ podľa odseku 1“.
Čl. VII
Zákon č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre sa mení takto:
V § 1 sa vypúšťa odsek 2 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 1. Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.
V
§ 3 písm. c) sa slová „Ministerstvo financií Slovenskej republiky,
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej
republiky“ nahrádzajú slovami „Úrad podpredsedu vlády pre investície a
informatizáciu a Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky“.
V § 9 sa vypúšťa odsek 4.
V § 10 ods. 2 sa slová „bezpečnostné prvky informačných systémov“ nahrádzajú slovami
„bezpečnostné opatrenia podľa osobitného predpisu4a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4a znie:
„4a) § 20 zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Príloha č. 3 vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 3 k zákonu č. 45/2011 Z. z.
SEKTORY V PÔSOBNOSTI ÚSTREDNÝCH ORGÁNOV
Sektor
Podsektor
Ústredný orgán
1. Doprava
Cestná doprava Letecká doprava Vodná doprava Železničná doprava
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2. Elektronické komunikácie
Satelitná komunikácia
Siete a služby pevných elektronických komunikácií a mobilných elektronických komunikácií
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
3. Energetika
Baníctvo Elektroenergetika Plynárenstvo
Ropa a ropné produkty
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
4. Pošta
Poskytovanie poštových služieb, poštový platobný styk a obstarávateľská činnosť
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície
a informatizáciu
7. Voda a atmosféra
Meteorologická služba Vodné stavby Zabezpečovanie pitnej vody
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
8. Zdravotníctvo
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
“.
Čl. VIII
Zákon
č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení zákona
č. 241/2012 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 352/2013
Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., zákona
č.
128/2014 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., zákona č. 139/2015 Z. z.,
zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 269/2015 Z. z., zákona č. 97/2015 Z.
z., zákona č. 444/2015 Z. z., zákona č. 391/2015 Z. z., zákona č.
247/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 353/2016 Z.
z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č.
243/2017 Z. z., zákona č. 319/2017
z. a zákona č. 56/2018 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 8 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3)
Pri uplatňovaní pôsobnosti úradu vymedzenej týmto zákonom a pôsobnosti
Národného bezpečnostného úradu ustanovenej osobitným predpisom15a)
si tieto úrady vymieňajú informácie a podklady dôležité na zabezpečenie
kybernetickej bezpečnosti v rozsahu a spôsobom ustanoveným na základe
uzatvorených dohôd o spolupráci. V prípade výmeny informácií prijímajúci
úrad zabezpečí rovnakú úroveň dôvernosti ako úrad, ktorý informáciu
poskytne.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 15a znie:
„15a) Zákon č. 69/2018 o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
§ 63 sa dopĺňa odsekom 17, ktorý znie:
„(17)
Údaje, ktoré sú predmetom telekomunikačného tajomstva podľa odseku 1
písm. b) až d), možno sprístupniť Národnému bezpečnostnému úradu v
záujme bezpečnosti štátu na účely riešenia kybernetického
bezpečnostného incidentu, na účel ich zberu, spracovávania a
uchovávania v rozsahu potrebnom na identifikáciu kybernetického
bezpečnostného incidentu a zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti podľa
všeobecného predpisu o kybernetickej bezpečnosti.15a)“.
Čl. IX
Zákon
č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov
verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o
e-Governmente) v znení zákona č. 214/2014
Z.
z., zákona č. 29/2015 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona
č. 273/2015 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z., zákona č. 374/2016 Z. z. a
zákona č. 238/2017 Z. z. sa mení takto:
V § 60b ods. 3 sa slová „1. mája 2018“ nahrádzajú slovami „1. februára 2019“ a slová „30. apríla
2018“ sa nahrádzajú slovami „31. januára 2019“.
Čl. X
Zákon
č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2015 Z. z. a zákona č.
125/2016 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 156 ods. 1 sa za písmeno h) vkladá nové písmeno i), ktoré znie:
„i) príplatok za výkon špecializovanej činnosti,“.
Doterajšie písmená i) až k) sa označujú ako písmená j) až l).
V § 156 od. 2 sa slová „písm. a) až i)“ nahrádzajú slovami „písm. a) až j)“.
Za § 164 sa vkladá § 164a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 164a
Príplatok za výkon špecializovanej činnosti
Profesionálnemu
vojakovi, ktorý vykonáva činnosť, ktorá vyžaduje vykonávanie osobitne
významných úloh alebo mimoriadne náročných úloh v oblasti kybernetickej
bezpečnosti, možno priznať príplatok za výkon špecializovanej činnosti
až do výšky 90 % jeho hodnostného platu.
Funkcie a výšku príplatku podľa odseku 1 ustanoví služobný predpis.
Príplatok podľa odseku 1 sa zaokrúhľuje na 50 eurocentov nahor.“.
Čl. XI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2018 okrem čl. I § 12 ods. 6, ktorý nadobúda účinnosť
25. mája 2018.
Andrej Kiska v. r. Andrej Danko v. r. Robert Fico v. r.